únor 2017, pro portál EARCH napsal: Josef Řídký
Při příležitosti 88. narozenin Franka Gehryho jsme se na EARCH rozhodli připomenout i několik z jeho nejproslulejších staveb. Mezi ty se nepochybně řadí nadace Louis Vuitton v Paříži, dokončená roku 2014.
Jedná se o galerii se zázemím pro umělce, která svou ikonickou skleněnou fasádou připomíná loď s plachtami vzdouvajícími se ve větru. Esteticky působivá budova představovala pro projektanty a stavebníky mimořádně tvrdý oříšek a není bez zajímavosti, že na stavbě se výrazným způsobem podepsal i český dodavatel.
TROCHA HISTORIE
Když se roku 2001 sešli architekt Frank Gehry s ředitelem koncernu LVMH Bernardem Arnaultem, který ho seznámil se svými plány postavit novou budovu nadace Louis Vuitton, asi ani jeden z nich ještě netušil, že se pustí do jednoho z technicky nejnáročnějších projektů dnešních dnů. Výsledkem je monumentální a esteticky podmanivá stavba, která slouží zároveň jako galerie i jako zázemí pro umělce a do níž se vešlo 11 různých výstavních prostor, objemná posluchárna a řada balkonů určených pro společenské události a umělecké instalace.
Gehry se při navrhování nechal inspirovat jinými pařížskými výstavními prostory, např. Velkým palácem u třídy Champs Elysées z roku 1900, charakteristickým svou prosklenou konstrukcí a střechou. Sám návrh nadace Louis Vuitton má potom evokovat větrem zmítanou námořní loď.
Architekt se záhy pustil do svého charakteristického způsobu práce: nejdříve improvizoval a skicoval, potom začal připravovat modely z papíru, dřevěných kostek a plexiskla. Těch muselo vzniknout bezmála 60, než koncept budovy nabral svou finální podobu. Výsledný návrh byl naskenován a stal se podkladem pro digitální elektronický model, který dále sloužil jako předloha a médium projekčních prací.
Více si můžete přečíst na webových stránkách EARCH